Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Sportowcy z powiatu kaliskiego otrzymali Stypendia Sportowe Starosty Kaliskiego

Starosta Kaliski na Posiedzeniu Związku Powiatów Polskich

Starosta Kaliski Krzysztof Nosal pełniąc funkcję Wiceprezesa Zarządu Związku Powiatów Polskich wziął udział w posiedzeniu Nr 1/2017 Zarządu V Kadencji Związku Powiatów Polskich, które odbyło się w dniach 6-7 lutego 2017r. w Jesionce. Podczas posiedzenia m.in. zaprezentowano projekt budżetu na rok 2017, podsumowano aktywność ZPP w procesie legislacyjnym dotyczącym samorządu terytorialnego, a także zwrócono uwagę na proponowane reformy mające wpływ na kształt przyszłego funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego.

 

Poniżej znajdują się  tematy i zagadnienia, które były poruszane przez członków Związku Powiatów Polskich.

Dnia 13 grudnia 2016r. Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu KWRiST pozytywnie zaopiniował projekt rozporządzenia MEN zmieniający  rozporządzenie w sprawie organizacji kuratoriów oświaty zwracając uwagę na sprzeciw jednostek samorządu terytorialnego pozwalający wzmocnić rolę organów kontroli kosztem organu prowadzącego. Kolejnym omawianym  punktem były zmiany w projekcie rozporządzenia MEN w sprawie podziału części oświatowej  subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2017. Skutek finansowy zmian jest taki, że w 2017r. gminy mają otrzymać 100 mln subwencji więcej, powiaty 100 mln subwencji mniej a województwa 28 mln subwencji mniej niż zakładano pierwotnie. ZPP wyraził brak akceptacji dla takiej propozycji. Z uwagi, że proponowane zmiany nie miały formy projektu zmian rozporządzenia przedstawiciel MEN zobowiązał się, że na posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu przedstawione zostaną zmiany w formie projektu rozporządzenia z uwagami przekazami przez ZPP.

W zakresie finansów publicznych ZPP w dniu 5 grudnia 2016r., przyjął stanowisko w sprawie zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie dotyczącym metodologii obliczania wskaźnika zadłużenia  jednostki samorządu terytorialnego. Obecna metodologia obliczania możliwości obsługi zadłużenia obarczona jest wadami w szczególności do których można zaliczyć obliczanie wskaźnika wyłącznie na podstawie wielkości historycznych bez uwzględnienia bieżącej sytuacji finansowej, czy też zastosowanie formuły obliczeniowej (wzoru), która powoduje deformację wskaźnika, a także brak możliwości wyłączenia kwot wynikających z restrukturyzacji zadłużenia z łącznej kwoty długu. Taka konstrukcja  wskaźnika prowadzi  do sytuacji, w których część samorządów pomimo posiadanych środków na spłatę zadłużenia, zmuszona jest do wydłużania okresu spłaty długu, co generuje dodatkowe koszty w postaci choćby odsetek bankowych.

W zakresie ustroju ZPP wyraził stanowczy sprzeciw przeciwko likwidacji Powiatowych Inspektoratów Nadzoru Budowlanego i zastąpieniu ich okręgowymi inspektoratami argumentując m,in. że jest to w istocie centralizacja Państwa nie powiązana ze strukturą samorządu terytorialnego.

Ponadto zaakcentowania wymagają inne wymierne efekty pracy organów i biura ZPP jak choćby niżej wymienione:

- doprowadzenie do rezygnacji przez rząd z kwestionowanego przez samorządowców zapisu dotyczącego kontroli samorządów przez RIO wg kryterium celowości i gospodarności a także, że natychmiastowa wykonalność rozstrzygnięć nadzorczych ma być możliwa tylko w określonych przypadkach,

- wpłynięcie na zmiany w rozporządzeniu w sprawie wysokości opłat za wydanie dokumentów związanych z wykonywaniem publicznego transportu zbiorowego co doprowadziło do sytuacji w której, powiaty nie będą ponosiły dodatkowych opłat za zabezpieczenie blankietów zaświadczeń co pierwotnie zakładało rozporządzenie,

- doprowadzenia do przesunięcia obowiązku posiadania przez powiaty planów transportu zbiorowego do 1 stycznia2018r.

- wpływ na przesunięcie wprowadzenia systemu CEPiK 2.0 do 4 czerwca 2018r.,

- wpływ na uwzględnienie przez MEN, aby opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka wydawały tylko publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne,

- doprowadzenie do zwiększenia z 3,000 do 5,000 wagi dla nieletniego skierowanego, ale jeszcze niedoprowadzonego do ośrodka (algorytm subwencji),

- doprowadzenie do rezygnacji przez MEN z podnoszenia wskaźnika SOA dla uczniów spełniających obowiązek szkolny poza szkołą z poziomu 0,6 do 0,8,

- doprowadzenie do uwzględnienia przez resort zdrowia uwag ZPP dotyczących prowadzenia przez powiaty centrów zdrowia psychicznego,

- dorowadzenie do możliwości ubiegania się przez jednostki samorządu terytorialnego  zwrotu kosztów poniesionych na usuwania mi.n. pomników, tablic upamiętniających czasy komunizmu,

- doprowadzenie do sytuacji, w której powiaty mają możliwość sięgania po środki finansowe z funduszu leśnego i przeznaczanie ich na plany urządzania lasów,

- doprowadzenie do wyłączenia spod reżimu prawa pierwokupu nabywania lasów przez samorządy,

-  doprowadzenia do możliwości korzystania z finansowania programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 w ramach lokalnych strategii rozwoju dla powiatów z siedzibą w miastach  powyżej 20 tyś. mieszkańców,

-   uzyskanie możliwości przeznaczenia 1% środków finansowych związanych z wypłatą 500+ na obsługę administracyjną realizowaną przez powiaty,

-   przywrócenie możliwości niezatrudniania kierowników placówek opiekuńczo –wychowawczych.

 

  Tekst:  Z. Józefiak