Starostwo Powiatowe w Kaliszu

Moda i sztuka, czyli dyplomy Pracowni Sztuk Projektowych WPA UAM

Niezwykle udanym pokazem mody i wystawą zakończyła ten rok Pracownia Sztuk Projektowych prof. nadzw. Moniki Kostrzewy. W gościnnych wnętrzach Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku można było obejrzeć sześć odzieżowych kolekcji inspirowanych kulturą ludową bądź malarstwem znanych artystów. Część studentów - dzięki współpracy uczelni z kaliską firmą HAFT - wykorzystała w swych projektach hafty i koronki.

Ten pokaz był w zasadzie zwieńczeniem kilkuletnich działań dydaktycznych realizowanych w ramach przedmiotu Grafika Żurnalowa, którego kontynuacją jest Kreacja Wizualna i Multimedialna, związana z projektowaniem ubioru i najbliższego otoczenia człowieka. „Studenci zainteresowani modą, sztuką czerpią inspiracje  z różnych źródeł, aby kreować wizerunek współczesnego człowieka. W Pracowni Sztuk Projektowych mogą realizować swojej pasje, czego efektem są prace prezentowane na wystawie i w ramach pokazu” – mówiła prof. Kostrzewa. Zainicjowana przez nią współpraca ze środowiskiem biznesu pozwala studentom zapoznawać się z nowymi technologami przemysłowymi, realizować własne projekty m.in. w firmie HAFT, świętującej właśnie 140-lecie istnienia, a także zdobywać staże i praktyki zawodowe, np. w firmie Big Star.

W wernisażu „Od kreacji do rzeczy” uczestniczyli nie tylko studenci, ich rodziny i przyjaciele, ale także dziekan WPA UAM prof. dr. hab. Piotr Łuszczykiewicz i związany przez wiele lat z Pracownią Grafiki kaliskiej uczelni prof. Andrzej Nawrot. Zaproszenie przyjęli wicestarosta Jan Adam Kłysz i wiceprezydent Tomasz Rogoziński, a także kilkoro przedstawicieli mecenasa, czyli Fabryki Koronek i Firanek HAFT z prezesem Mieczysławem Kędzierskim na czele.

W ramach pokazu można było obejrzeć cztery kolekcje dyplomowe oraz dwie młodszych studentów. Kończąca studia na WPA UAM Edyta Cichomska - dzięki współpracy z Haft S.A. - zrealizowała dwa wzory tkanin haftowanych, które wykorzystała w swej koncepcji projektowej. Jej kolekcja „Nowoczesny folklor” urzekła oglądających transformacją ludowych motywów usytuowanych w nowoczesnej odzieżowej formie.

Aneta Bartczak, również dyplomantka artystycznej pracowni magisterskiej „Kreacja wizualna i multimedialna: Pracownia projektowania” napisała pod opieką prof. Moniki Kostrzewy pracę pt. „Ikony stylu w kontekście kreacji wizerunku kobiety XXI wieku”, a dyplomową kolekcję zatytułowała „Feminity”. Połączywszy między innymi haft i jeans zaproponowała  zestaw artystycznych ubiorów i dodatków interpretujących współczesną kobiecość.

Inspiracyjną bazę dla dyplomowej kolekcji Małgorzaty Pawlik stanowiła z kolei twórczość Jacksona Pollocka.Jego abstrakcyjna ekspresja i malarstwo gestu zaowocowało kolekcją ubiorów o oryginalnej formie malowanych rewolucyjną techniką pod nazwą „Splash”.

Student ostatniego roku Adam Grześkowiak czerpie garściami ze współczesnej estetyki i pop kultury. Jego aktualna fascynacja twórczością Andy’ego Warhola znalazła odbicie zarówno w pisemnej pracy magisterskiej, jak i w dyplomowej kolekcji ubiorów i akcesoriów pt. ZUPA. Sięgnął po motywy z okładki płyty „Velvet Underground i Nico” oraz słynną puszkę Campbell. Adam jako projektant już od kilku lat współpracuje z gwiazdami estrady, m.in. z Dodą i zespołem Video.

Studentka III roku licencjackiego, Barbara Michalak, w swej kolekcji podjęła próbę przełożenia własnych wrażeń wzrokowych, powidokowych na tkaninę w taki sposób, aby jak najlepiej oddawała ona realność tego doświadczenia. Nastąpiło w ten sposób swoiste umiejscowienie w kompozycji żurnalowej powidoków, uzyskanych zgodnie z Teorią Widzenia, poprzez spoglądanie w światło słoneczne połączone z obserwacją form unistycznych Władysława Strzemińskiego.

Szóstą kolekcją było wspólne dzieło Lidii Kaliszewskiej i Jagody Szymanowskiej, studentek I roku magisterskiego. Lidka dostrzegła we współczesnych trendach silne nawiązania do futuryzmu i zainteresowała się twórczością Giacomo Balli. Jagoda z kolei „wdała się w dyskusję” z Aleksandrem McQueenem, brytyjskim projektantem mody, specjalistą od metod szokowych. Tworząc wspólnie postawiły jednak na tożsamość narodową i - przeanalizowawszy stroje ludowe różnych regionów Polski - stworzyły nową formę zarówno strojów, jak i biżuterii pt. Folklor Fusion.

Pokaz kolekcji oryginalnych ubiorów był integralną częścią wernisażu wystawy pt. „Od kreacji do rzeczy”, którą nadal oglądać można w Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku. Ekspozycja ta zawiera prace prof. Moniki Kostrzewy, fragment jej twórczości projektowej i graficznej, a także projekty studentów powstałe pod jej kierunkiem. W ten sposób artystyczny event nawiązywał do pięknej tradycji prezentacji pod hasłem MISTRZ I UCZEŃ, podczas której studenci mogą korzystać z doświadczeń pedagoga i uczyć się pracy zespołowej, a oglądający śledzić migrację myśli i inspiracji oraz dostrzegać, jak w praktyce tworzy się artystyczna sztafeta pokoleń.

Tekst: R. Kuciński

Zdjęcia:  P. Madej